Italeri 1456 F-8E Crusader 1/72
Plastikowy model samolotu bojowego do sklejania. Zestaw modelarski nie zawiera kleju ani farb.
Vought F-8 Crusader był pierwszym myśliwcem powietrznym zaprojektowanym w latach pięćdziesiątych XX wieku z naddźwiękową charakterystyką lotu. Dzięki silnikowi turboodrzutowemu Pratt & White z dopalaczem był w stanie przekroczyć maksymalną prędkość Mach 1,8. Wszedł do służby pod koniec lat pięćdziesiątych XX wieku w wydziałach lotów myśliwców w USA. Marynarka wojenna i USA Marine Corps zastąpi przestarzały Vought F7U Cutlass. F-8 miał dobrą żywotność operacyjną i był używany do wojny w Wietnamie przez amerykańskie wydziały powietrznodesantowe. Uzbrojony w 4 działa kal. 20 mm. Zainstalowany po bokach dużego przedniego wlotu powietrza, mógł przenosić zróżnicowane obciążenie bojowe, co gwarantowało mu pewną elastyczność operacyjną, składającą się z pocisków powietrze-powietrze, rakiet i bomb. Właśnie dlatego, że był uzbrojony w armaty, w przeciwieństwie do nowocześniejszego i zaawansowanego F-4 Phantom II, który nie posiadał ich w pierwszych wersjach, piloci nadali krzyżowcom tytuł „Ostatniego z Strzelców”. Później był również używany przez zaokrętowane wydziały floty francuskiej marynarki wojennej.
The Vought F-8 Crusader was the first airborne fighter designed in the 1950s to have supersonic flight characteristics. Thanks to its Pratt & White turbojet engine with afterburner it was able to exceed the maximum speed of Mach 1.8. It entered service in the late 1950s with the fighter flight departments of the U.S. Navy and U.S. Marine Corps to replace the now obsolete Vought F7U Cutlass. The F-8 had a good operational life and was used until the Vietnam War by the American airborne flight departments. Armed with 4 20mm guns. installed on the sides of the large front air intake, it could carry a varied war load, which guaranteed a certain operational flexibility, consisting of air-to-air missiles, rockets and bombs. Precisely because it was armed with cannons, unlike the more modern and advanced F-4 Phantom II which did not have them in the first versions, the pilots awarded the Crusaders the title of “The last of the Gunfighters”. It was subsequently also used by the embarked flight departments of the French Navy.