Heller 58807 Amerigo Vespucci - Starter Kit 1/150
Plastikowy model żaglowca do sklejania. W skład zestawu wchodzi: klej, pędzel oraz podstawowe farby.
V Amerigo Vespucci – żaglowiec szkolny należący do włoskiej Marynarki Wojennej. Nazwa jednostki pochodzi od odkrywcy i podróżnika Ameriga Vespucciego. Jego portem macierzystym jest La Spezia, we Włoszech. W 1925 Regia Marina (włoska Marynarka Wojenna) zamówiła dwa żaglowce szkolne. Autorem projektów był pułkownik Francesco Rotundi z Korpusu Inżynieryjnego Włoskiej Marynarki Wojennej. Projekt był wzorowany na wielkich, 74 działowych okrętach liniowych z okresu późnego XVII wieku. Pierwszym z zamówionych statków był „Cristoforo Colombo”, oddany do służby w 1928, zakończył służbę w Regina Marina w 1943. Po II wojnie światowej, oddany ZSRR w ramach reparacji wojennych, krótko po tym wycofany ze służby. Drugim statkiem tego projektu był „Amerigo Vespucci”. Żaglowiec został zbudowany w 1930 w stoczni Castellammare di Stabia (Neapol). Zwodowany 22 lutego 1931, oddany do służby w lipcu tego roku.
Statek wyposażony jest w trzy maszty. Stalowy kadłub długości 82,4 m, całkowita długość (wraz z bukszprytem) 101 m. Szerokość kadłuba w najszerszym miejscu wynosi 15,5 m. Zanurzenie to ok. 7 m. Wyporność przy maksymalnym ładunku 4146 ton. Maksymalna prędkość na silniku 10 węzłów. Autonomiczność (przy prędkości 6,5 węzłów) 5450 nm. Przeciętna prędkość na żaglach to ok. 4-5 węzłów[3]. Trzy maszty stalowe o wysokości 50, 54 i 43 m. Powierzchnia ożaglowania około 2824 m². „Amerigo Vespucci” wyposażony jest w 24 tradycyjne płóciennych żagli – prostokątne żagle rejowe, sztaksle, i foki. Takielunek stanowi około 30 km lin konopnych. Wyłącznie liny cumownicze (ze względu na przepisy portowe) są syntetyczne. Według danych z r. 2004 „Amerigo Vespucci” był jedynym trzypokładowym żaglowcem wyposażonym w ożaglowanie rejowe.
Kadłub został pomalowany na czarno z dwoma białymi pasami na wzór dawnych statków, gdzie białe pasy oznaczały pokłady działowe. „Amerigo Vespucci” nie nosi uzbrojenia pokładowego. Pokład jest zbudowany z desek z drewna tekowego i musi być wymieniany co trzy lata. Dziób i rufa są ozdobione skomplikowanymi ornamentami, w tym galionem w postaci pełnowymiarowego popiersia Ameriga Vespucciego. Galeria rufowa jest dostępna jedynie z salonu kapitańskiego.
Żaglowiec wyposażony jest w dwa silniki diesla o łącznej mocy około 1471 kW (2000 KM) i w podwójny ster. W trakcie rejsów szkolnych jest zazwyczaj sterowany za pomocą steru ręcznego. Ster ręczny kontrolowany jest za pomocą czterech kół sterowych (każde obsługiwane przez dwóch kadetów). W innych wypadkach można sterować statkiem z mostka za pomocą steru wspomaganego hydraulicznie. Poza windą kotwiczną wszystkie kabestany są napędzane siłą rąk ludzkich. Mostek wyposażono w zaawansowane elektroniczne urządzenia nawigacyjne.