Airfix 04021 Bristol Beaufort Mk.I 1/72
Plastikowy model do sklejania. Zestaw nie zawiera kleju ani farb.
Beaufort, drugi z udanego trio dwusilnikowych samolotów zaprojektowanych przez Bristol Aeroplane Company w latach trzydziestych, jest wyjątkowy jako jedyny jednopłatowiec wyprodukowany dla Królewskich Sił Powietrznych, zaprojektowany od początku jako bombowiec torpedowy i platforma zwiadowcza. Opracowany na bazie lekkiego bombowca Blenheim, Beaufort został zamówiony z deski kreślarskiej przez Ministerstwo Lotnictwa, co świadczyło o wielkiej wierze w firmę Bristol Company, a jednocześnie ilustrowało pilną potrzebę RAF-u na skuteczny bombowiec torpedowy. Choć początkowo miał być ewolucyjną adaptacją istniejącego bombowca Blenheim, szybko stało się jasne, że nowy samolot będzie znacznie różnił się od swojego poprzednika - znacznie głębsza przednia część kadłuba pomieściła czteroosobową załogę, a także umożliwiała przenoszenie torpedy w konfiguracji półzamkniętej. Modyfikacje te spowodowały wzrost masy brutto o około 25% w stosunku do Blenheima i wymagały zainstalowania mocniejszych silników, jeśli nowy samolot nie miał doznać znacznego spadku osiągów. Nowe silniki dla samolotu w połączeniu z istniejącymi zobowiązaniami produkcyjnymi dla Blenheima spowodowały znaczne opóźnienia w rozwoju Beauforta. Pierwszy kontrakt został podpisany w sierpniu 1936 r., jednak pomimo pilnej potrzeby nowego samolotu, minęły ponad dwa lata zanim prototyp Beauforta wzbił się w powietrze. Po wejściu do służby w Royal Air Force w 22 Dywizjonie Coastal Command w styczniu 1940 roku, Beaufort okazał się być wytrzymałym i bardzo zwrotnym samolotem, chociaż silniki nadal stanowiły pewien problem. Początkowo Beauforty były wykorzystywane do stawiania min na wodach wroga, później przeprowadzały ataki na niemieckie pancerniki Scharnhorst i Gneisenau oraz ciężki krążownik Prinz Eugen. Jednak w teatrze europejskim samoloty te działały głównie jako średnie bombowce.