Airfix 50183 Messerschmitt Me262 & P-51D Mustang Dogfight Double - Gift Set 1/72
Plastikowy model samolotu do sklejania. Zawiera 8 farb akrylowych, pędzle i klej.
North American P-51 Mustang to amerykański, jednosilnikowy, samolot myliwski dalekiego zasięgu oraz samolot szturmowy o usterzeniu klasycznym i konstrukcji w pełni metalowej. Oblot prototypu miał miejsce 26 padziernika 1940 roku. P-51 Mustang zyskał reputację jednego z najlepszych, jeli nie najlepszego, myliwca z okresu II wojny wiatowej. Wymiana silnika Allison V-1710-39 pochodzšcego jeszcze z pierwszego projektu na motor Rolls-Royce Merlin (wersja P-51 Mustang Mk.Ia) sprawiła, że o Mustangu jak nigdy wczeniej można było mówić iż sięgnšł doskonałoci. Jednomiejscowy myliwiec zachwycał swojš prędkociš maksymalnš, zasięgiem, zwrotnociš, potęgš uzbrojenia. Kombinacja tych wszystkich najważniejszych dla oceny samolotu parametrów sprawiła, że Mustang sprawdzał się w praktycznie każdej powierzonej mu roli: zdobywał przewagę w powietrzu, eskortował, przeprowadzał misje zwiadowcze, atakował cele naziemne. O klasie konstrukcji wiadczy fakt, że Mustang pozostawał w czynnej służbie aż do lat 70-tych! Jednš z najważniejszych wersji był P-51D, stworzony na podstawie P-51B. Otrzymał on kroplowš owiewkę kabiny, zapewniajšcš wietnš widocznoć, otrzymał też nowy silnik- Packard V-1650-7, co wydatnie poprawiło osišgi. Dane techniczne (wersja P-51D): długoć: 9,83m, rozpiętoć skrzydeł: 11,28m, wysokoć: 4,08m, prędkoć maksymalna: 703km/h, prędkoć wznoszenia: 16,3m/s, zasięg maksymalny: 2755km, pułap praktyczny: 12800m, uzbrojenie: stałe- 6 karabinów maszynowych M2 kal.12,7mm , podwieszane-do 908 kg bomb lub 10 wyrzutni rakiet H.V.A.R kal.127mm. Messerschmitt Me-262A Schwalbe (niem. jaskółka) to niemiecki, dwusilnikowy, odrzutowy samolot myliwsko-bombowy o konstrukcji metalowej w układzie dolnopłata. Me-262 był pierwszym użytym bojowo samolotem odrzutowym w dziejach lotnictwa. Pierwszy lot z silnikami tłokowymi miał miejsce w 1941 roku, a z silnikami turboodrzutowymi 18 lipca 1942. Pierwszy projekt płatowca, oznaczonego jako P.1065, został przedstawiony już w 1939 roku i-o dziwo-nie różnił się w zasadniczy sposób od wersji finalnej. Bardzo szybko zdecydowano się zastosować skone skrzydła i przetestować płatowiec w locie z silnikami tłokowymi (Jumo210) co w 1941 zakończyło się powodzeniem. W wyniku problemów z docelowš jednostkš napędowš (silnik BMW003) pierwszy lot odrzutowy na Me-262 miał miejsce z silnikami Junkers Jumo004. Co ciekawe, Me-262 był konstrukcyjnie gotowy do produkcji seryjnej już pod koniec 1942 roku. Jednak jego wejcie do linii mocno się opóżniło. Po pierwsze z powodu niedostatków materiałowych (zwłaszcza braków wolframu i chromu), co wymuszało zmiany technologiczne, po drugie z powodu awarii silników BMW003, po trzecie-z powodu oporu Hitlera, aby Me-262 był szybkim samolotem bombowym, a nie myliwcem. W wyniku wszystkich czynników samolot wszedł do linii dopiero w 1944 roku! Zważywszy na przygniatajšcš już wtedy przewagę Aliantów w powietrzu, braki paliw i wyszkolonych załóg Me-262 nie mógł w większy sposób wpłynšć na bieg wojny. Niewštpliwie jednak technologicznie górował na samolotami przeciwnika, a stosunek strat wynosił 1:9 na korzyć Me-262. W sumie powstało ok.1400 maszyn, ale tylko ok.300 weszło do służby. Powstało kilka wersji rozwojowych tego rewolucyjnego samolotu min: wersja bombowa (A-2a), rozpoznawcza (A-1a/U3 oraz A-4a), myliwska dzienna (A-1a) oraz myliwska nocna (B-1a/U1). Dane techniczne (wersja Me-262A-1a): długoć: 10,6m, rozpiętoć skrzydeł: 12,6m, wysokoć: 3,5m, prędkoć maksymalna: 900km/h, prędkoć wznoszenia: 20m/s, zasięg maksymalny: 1050km, pułap maksymalny 11450m, uzbrojenie: stałe- 4 działka MK108 kal.30mm, podwieszane-24 rakiety R4M kal.55mm, do 1000kg bomb.