First To Fight PL095 Panzerspähwagen 30(t) Tatra OA vz 30 1/72
Gazeta w zestawie z modelem do sklejania.
Tatra OA vz.30 był czechosłowackim samochodem pancernym z okresu międzywojennego. Pierwsze prototypy pojazdu powstały na początku lat 30. XX wieku, a produkcja seryjna trwała w latach 1933-1934 , kończąc się wytworzeniem 51 pojazdów. Wóz był napędzany pojedynczym silnikiem Tatra 71 T-52 o mocy 32 KM. Uzbrojenie stanowiły dwa karabiny maszynowe ZB vz.26 kal. 7,92 mm.
Samochód pancerny Tatra OA vz.30 powstał jako następca wozu OA vz.27. W okresie 1934-1939 był podstawowym pojazdem tego typu armii czechosłowackiej. Powstał w oparciu o podwozie ciężarówki Tatra T-72. Tatra OA vz.30 cechowała się podwoziem trój-osiowym, na którym zabudowano kadłub chroniony płytami pancernymi o grubości do 5,5 mm. Uzbrojenie było umieszczone w obrotowej wieże na górze kadłuba oraz z przodu – przy stanowisku kierowcy. Po rozpadzie Czechosłowacji wozy tego typu trafiły na uzbrojenie Słowacji, Rumunii, Węgier i – być może – Niemiec. W ramach sił zbrojnych Słowacji wozy Tatra OA vz.30 wzięły marginalny udział w kampanii wrześniowej w 1939 roku oraz w pierwszych miesiącach operacji Barbarossa w 1941 roku.
Tatra OA vz.30 was a Czechoslovak armored car of the interwar period. The first prototypes of the vehicle were built in the early 1930s, and series production lasted from 1933 to 1934 , ending with the production of 51 vehicles. The vehicle was powered by a single Tatra 71 T-52 engine with 32 horsepower. Armament was two ZB vz.26 cal. 7.92 mm machine guns.
The Tatra OA vz.30 armored car was developed as a successor to the OA vz.27 vehicle, and was the primary vehicle of this type for the Czechoslovak army in the period 1934-1939. It was based on the chassis of the Tatra T-72 truck. The Tatra OA vz.30 was characterized by a three-axle chassis, on which the hull was built protected by armored plates up to 5.5 mm thick. Armament was housed in a rotating turret on top of the hull and at the front - near the driver's station. After the breakup of Czechoslovakia, vehicles of this type found their way into the armaments of Slovakia, Romania, Hungary and - possibly - Germany. As part of the Slovak armed forces, Tatra OA vz.30 vehicles took a marginal part in the 1939 September campaign and the first months of Operation Barbarossa in 1941.